Risker med plastikkirurgi utomlands

Många vill genomföra skönhetsoperationer för att må bättre och stärka sitt självförtroende. Det kan handla om bröstförstoring eller förminskning, hakkirurgi eller näsplastik. Självklart utför kliniker även många andra skönhetsbehandlingar som inte inkluderar kirurgi och som ger fantastiska resultat.

Kliniker utomlands erbjuder billig plastikkirurgi men det kan innebära att du utsätter dig för onödigt stora risker. Både svenska sjukhus och privata vårdkliniker får ta hand om de som plastikopererat sig utomlands och som sedan kommer hem med komplikationer.

Vanligast är infektioner i såren efter exempelvis lår- och armplastik samt infekterade bröst efter bröstförstoring. Men skadorna kan vara betydligt värre med till exempel inflammerad bukhud som lett till nekros efter större bukplastik. När vävnad dött (nekros) måste den tas bort och ersättas via rekonstruktiv plastikkirurgi. En annan stor fara är den ökade risken att utsättas för multiresistenta bakterier.

Det har blivit populärt att åka utomlands för att genomgå billig plastikkirurgi till länder som exempelvis Polen, Baltikum, Thailand, Tjeckien, Turkiet och Brasilien.

Ju längre flygresan är desto större är risken att drabbas av blodpropp. En person som genomgått en operation bör vänta minst sex veckor innan hon eller han sätter sig på ett flygplan hem. Det är något som ingen gör och som antagligen kommer att kosta mer än om de valt en svensk klinik från början. När du utför en skönhetsoperation på en svensk klinik kommer du att kunna åka hem samma dag eller nästföljande dag.

Det är näst intill omöjligt att kunna kontrollera kompetensen hos en plastikkirurg utomlands. De flesta litar blint på en hemsida och vet absolut ingenting om kirurgens utbildning i exempelvis Thailand. Vad många inte känner till är att en legitimerad plastikkirurg utomlands inte alltid har samma kompetens, utbildningsnivå och erfarenhet som svenska kirurger.

Kostnaden kan vara något högre när du väljer att genomföra plastikkirurgi hos en klinik i Sverige med utbildade plastikkirurger. Det är väl värt ett lite högre pris för att kunna genomgå säker kirurgi som utförs av högutbildade plastikkirurger som dessutom talar samma språk som dig. Till exempel Akademikliniken, som är Nordens ledande privata klinik, erbjuder ett stort utbud av estetisk samt rekonstruktiv plastikkirurgi. Akademikliniken utför även avancerad hudvård med allt från laserbehandling, peelingar och injektionsbehandling. Hos Akademikliniken ingår dessutom alltid en Trygghetsgaranti, vilket gör att du är i säkra händer hos högt utbildade och kunniga plastikkirurger.

Det är av goda skäl som experter numera varnar för skönhetsresor. Anledningen till att folk väljer plastikkirurgi utomlands är ett billigare pris. Men om något går fel, vilket inte är helt ovanligt, kan den billiga plastikkirurgiresan bli väldigt dyr och i värsta fall orsaka stort lidande både fysiskt och psykiskt. Exempelvis är risken för sjukhusbakterier näst intill obefintlig i Sverige men förekommer frekvent i många delar av världen.

Skönhetsoperationer utomlands kan leda till otrevliga överraskningar med infektioner, antibiotikaresistenta bakterier samt svagt patientskydd. Intresset för att få billig plastikkirurgi utomlands är stort men inte rekommenderat. Som patient är du mycket sårbar när ditt allmäntillstånd är nedsatt efter en operation. Du befinner dig i en miljö med en ny typ av bakterieflora samt tropiska sjukdomar som vi från Norden är ovana vid. Värst är om du tar med dig antibiotikaresistenta bakterier tillbaka till Sverige som kommer att försvåra eller närapå omöjliggöra antibiotikabehandling av en infektion.